fullt upp

2011-06-30 / 00:34:11

Japp Jossan var hos mig idag.. Ja hon har sovit hos mig i två nätter ingen av oss har velat sova ensama..
Hennes kille har åkt till Norge och ska stanna i 7 veckor...

Men vi började med att sätta upp poolen och nu när kvällen kom så är poolen halvfull.
Imorgon kommer den fyllas helt. Isabell var helt lyrisk när hon såg poolen; bada bada skrek hon och sprang in och hämtade våra baddräkter =)
Så himlans söt är hon.

Sen åkte vi hem till Jossans killes hus och jag skulle hjälpa henne med att få igång gräsklipparen så hon kunde klippa deras gräsmatta. Batteriet är kass så man måste starta den med startkablar från bilens batteri.
Men den dog ändå så vi gav upp ska köpa nytt batteri istället, det är enklare =))
haha

Sen grillade vi och åt god mat, fläskfile och potatisgratäng. Sen var det dags att åka hem och lägga barnen...
fick min Ed Hardy bikini idag med, provade den sitter lite tajt, men fan vad snygg den är.
Men känner mig väldigt naken i den haha.. Men man vänjer sig väl...

Och jag fick fler hellokitty kläder till barnen med, ropat in jätte fina och billiga på tradera. Ibland har man tur =)
Ska ta lite bilder och lägga ut =) Nathalia har vuxit som f*n och alla tröjor har börjat bli jätte korta i armarna..
Min underbara gumma.. Min stora gumma.. Jag fattar inte att tiden har gått så fort...



utbildning

2011-06-29 / 23:47:08

Ja som sagt så har jag kommit in på psykiatri utbildningen..
vilket känns underbart.. men nu kommer jag kanske inte att börja på den.

Jag måste pendla mellan Bromölla och Karlskrona med tåg, och det blir tidiga mornar och sena kvällar.. Så Martin måste ta större ansvar för barnen. Lämna och hämta dem på dagis och fixa kvällsmat.

Och det betyder att han inte kán ha resejobb heller, så vi förlora 9000 kr i månaden bara där.
Och jag kan inte jobba under tiden som jag studera heller.
Eftersom plugga på högskolan är väldigt mycket studier och jag vet inte om jag kommer att orka att jobba utöver allt pluggande. Och eftersom jag får csn bidrag så får jag inte tjäna för mycket för sänks mitt bidrag.
Och eftersom jag jobbar i sommar så tjänar jag redan minst hälften av det som jag får
tjäna...
Så det blir ju lite tuffare på den ekomoniska biten. Men det kan vi klara av. Det vet jag. Och visst det blir tufft för Martin att jobba heltid (han har ett väldigt tungt jobb) och ta hand om tre barn helt själv på morgonen och kvällen plus laga mat., det kommer bli hårt.

Men en tredjedel av utbildningen är praktik som jag kan ordna att jag får göra den i Kristianstad. Vilket betyder mindre pendlande och mer tid hemma. ca 27 veckor av 80. Och man är ledig 2 veckor vid jul, så det blir 4 veckor hemma där och sen är man ledig i 7veckor under sommaren.

Men jag hoppas att Martin och jag kan lösa det. Känns som att detta är en jätte chans för mig. Som jag inte vill missa. Jag ser det som en investering i mig själv. Jag har större chans att få jobba och kan söka jobb inom flera områden. Och jag får högre lön dessutom =)


Mål
Utbildningen ger de baskunskaper som behövs för att arbeta med psykiatriskt relationsarbete inom såväl landsting som kommun. Efter utbildningen får du en självständig, ansvarsfull och professionell yrkesroll med eget omvårdnadsansvar. Du kan arbeta på mottagning, avdelning, dagvård, dagverksamhet, psykogeriatrik, missbruksvård, kriminalvård och du kan arbeta både med barn och vuxna.

Innehåll

Delkurser: utvecklingspsykologi, kontaktmannaskap och psykiatrisk omvårdnad, somatik, yrkesrollen, psykiatrin ur ett samhällsperspektiv och psykopatologi. Utbildningen genomsyras av en nära anknytning till arbetslivet genom en lång arbetsplatsförlagd utbildning (LIA - Lärande i Arbete).

Utbildningen kommer att:
- utgå från ett problembaserat lärande,
PBL
- genomsyras av en nära anknytning till arbetslivet genom
lång arbetsplatsförlagd utbildning
- representanter från arbetslivet knyts till de teoretiska avsnitten
- den studerande knyts till sin kommande LIA-plats vid utbildningens inledning
- öva kontaktmannaskap med stöd av processhandledning
- följa arbetslivets rytm med inlagd semester
- stärka den studerandes sociala och personliga kompetens i en
Själverfarenhetsgrupp

-----------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Jag hoppas verkligen att Martin och jag kan komma till en kompromiss. Som passar oss bägge två. För jag vill verkligen gå denna utbildningen. Det hade gjort så mycket för mig som person med.
Att få gå på högskola, känner redan nu att jag växer flera meter.

Behöver verkligen detta för mig egen självkänsla. Det kanske låter konstigt men jag har inte så stort självförtroende och detta hade gjort mycket för min självkänsla...
Jag hoppas att Martin kommer förstå hur mycket detta betyder för mig och vill stötta mig i detta...


jossan

2011-06-29 / 00:02:06

tack för jossan.. hon är gräsänka precius som jag just nu, så hon sover hemma hos mig, brevid mig i sängen.. =))¨

ligger och snarkar men det går bra ändå =))
det är bara skönt att inte sova ensam i en stor säng i ett stort  hus... '

tack för dig!!! Jossan!!

lycklig

2011-06-29 / 00:00:04

de som känner mig vet att de har varit en tuff tur nu här de senaste veckorna.
Martin gjorde slut med mig och jag trödde jag skulle dö..
att förlora sin själsfrände, det är fruktansvärt tufft...

Men det tog några veckor och väldigt mycket pratande men vi kom till´en lösning som passar oss bägge,,,
det gäller att acceptera varandra och komprimissa och inte gå runt och vara arga eller sura
på varandra.. och detta kommer vi att fixa..
Det är ju Martin som jag vill dela resten av mitt liv med.. Han är helt underbar
finns ingen som passar mig så bra som honom... så jag är villig att göra nästan allt
och verkligen jobba hårt och satsa 110  % på vårt förhållande...

Jag kom in på högskolan i Karlskrona.. jätte kul en ky-utbildning inom psykiatrin.
Denna utbildning passar mig jätte bra och det är inom ett område som jag verkligen är intresserad av..
Får bara se om det går att lösa med barnomsorg och med det ekonomiska kommer bli en hel del pendlande
eller boende på annan ort under veckorna..
Ska ringa runder imorgon och kolla lite saker.. men vill verkligen att det ska gå att lösa..
tänk er bara.. mig på högskola, det är en dröm...!!

jobbig, lycklig och sen förbannad

2011-06-27 / 13:53:41
japp.. denna dagen har varit  skoj...

jobbet var tufft, mycket att göra och vet inte hur vi fick ihop det, men det gick... haha..
kommer hem, tar posten, jag är antgen till högskolan i Karlskrona!! överlycklig.. nu ska jag bara kolla och se om det är möjligt för mig att pendla varje dag... hoppas hoppas hoppas..

Tänkte klippa gräset innan de ringer från dagis och säger att barnen är vakna och att jag kan hämta dem..
men går gräsklipparen igång!!! NEJ!! skit förbannad blev jag... jag vill ha en åkergräsklippare... som man startar med nyckel... har blivit lovad en... varför får jag ingen.. suck!!

jaja vi får se hur dagen utvecklar sig....

förskott

2011-06-21 / 18:33:18
man ska aldrig ta ut nått i förskott säger man...

men nu tänker jag faktist göra det..

vill se lite ljust på min framtid.. och ska man tro allt som sägs så är

det dags att göra det...

Glad? nja Lycklig? nja.... men om allt går så blir det en posetiv vändning...

men man vet aldrig

mycket

2011-06-18 / 17:35:05
otroligt mycket som har hänt.. tänker inte gå in på några större detaljer.. men Martin gjorde slut med mig för mer än en vecka sedan, den 9 juni..
Han orkade inte med alla små bråk och min humörsvägningar..

Och sedan dess har han velat fram och tillbaka om vi ska bli ihop... Han vill leva med mig resten av sitt liv, men vet inte om han vågar lita på att jag kan hålla mitt humör i shack och lite på det han säger.

Men jag kan inte göra mer än att lova, och få hjälp från läkare med mitt humör ( har alltid haft hett temperament, men bara mot de personer som jag känner riktigt bra, annars är jag lugna filbunken)
Jag ställde ett krav på honom med om vi ska bli ihop.. Så nja det blir inget... Så nu ska man hitta ny bostad.

Har sökt tre olika i Laholm... Så jag hoppas att jag få nån... Kollat på lite lägenheter i bromölla med, men jag måste ha nån som passa Nathalia när jag jobbar, annars funkar det inte att bo där.. tyvärr, men så är det...
Ja det är det tråkiga som pågår i mitt liv nu.. och det tar hårt på mig...
Är jätte ledsen, även om jag inte visar det, utan går på som vanligt.. Men Martin är min själsfrände så nu har jag gett upp killar nu, kommer dejta men aldrig ha ett förhållande fören ungarna är stora.. Pallar inte med karlar längre..

Nått kul, var och badade med barnen på Torsebrobadet utanför Kristianstad... Nathalia fick vara i den mellersta bassängen och Enya och Isa var i den lilla... Enya tyckte inte alls om det, hon försökte kliva ur poolen haha... Men Isa älskade det.. Hon åkte ruschkanan om och om igen... Och skrek titta mig mamma!! Underbara unge...

Vi har också varit på Älgsafari i Markaryd, och det var jätte intressant... Nathalia tyckte älharna var jätte fina... Och Isabell gnäggade som en häst varje gång hon såg en älg haha nej inte häst det är en älg sa jag... Hadde glömt kameran så det blev inga bilder tyvärr... Körde in i bisonhänge, och den hanen som var där gjorde fler utfall mot bilen, trodde faktist att han skulle stånga sönder bilen, men tack och lov så stod jag helt stilla med bilen. Så han gick iväg till sist och vi kunde köra vidare...

Ja jobbet är igång för fullt nu... Jobb hela sommaren.. så flytta blir i augusti, eller början av september...
och sedan blir det att leta efter jobb i Laholm, ska nog inte vara så svårt, kommer att ha väldigt bra referenser ifrån Bromölla, de älskar mig där =)) haha iallafall mina kollegor!!

nej nu säger jag hejdå till nästa gång!!

inga ord

2011-06-10 / 10:48:42

preventivmedel

2011-06-08 / 18:34:23

ja tack... men det finns fan inget som funkar för mig...
Har haft bekymmer med fruktansvärda smärtor i samband med att jag ska ha mens, har jätte ont, och ha sex det funkar inte, känns som om nån stoppar in en kniv ...

Så nu åkte sprialen ut och jag började med p-piller igen, får se om det blir bra, ska slippa mensen med dessa sa min barnmorska.. Och hon är jätte bra... helt gudomlig...
Och jag får hoppas att jag slipper smärtorna, annars får jag kolla upp det... kan vara vätskefyllda cystor som kommer och går, men då får jag göra ett ultraljud när jag har smärtorna, då kan man se dem annars syns de inte tydligen...

Ja man får hoppas på det bästa... Att allt löser sig nu.. Och hon sa med att min kropp kommer reagera annorlunda nu när jag har gått ner så mycket i vikt, för när man är överviktig så har man en massa hormoner i fettet som spökar... Så jag kan ju bara hoppas att allt kommer bli bra =))

Det blev en massa jobb denna veckan... eller så där... funderar på om man ska ta ett dubbelpass på lördagen med, behöver alla pengar som jag kan få ihop, Martin ska få se... Jag ska jobba som en hmm jude (ursäkta) men jag ska få in mycket pengar så bygget blir klart, eller bilen helt betald =)) det vore underbart det med haha

nej nu ska jag kolla på tv och slappa lite, just det gjorde mitt nationella prov idag, tror inte det gick så bra, men det får vara som det är, jag får mitt slutbetyg och på de kurser som jag ska ha med har jag bra betyg !!

Summan av kardemumman

2011-06-07 / 08:34:16





bilder

2011-06-07 / 08:32:01

Linn inför balen med hennes kvaljer.... så fina så!!



Bryggan på Åhus.. mycket fint =)


En väldigt stor pool.. Isabell var mycket nöjd =)

National dagen

2011-06-06 / 21:17:36

japp den började med jobb... från 7.15 till 16.00....

Sen svängde jag inom Maxi köpte med en god smårtgås tårta hemm till familjen, efter en sån varm dag så ville jag verkligen inte äta nått varmt..

Sen körde jag hem och åt mat med familjen... sen packade jag lite bad saker och drog med Enya och Isabell till Åhus strand... Det var jätte trevligt att bada med dem eller enya sat i vatten brynet och vid första vågen så började hon illskrika... så det blev och leka i sanden medan jag och isabell badade lite ...
Isabell skulle spring ner i vattnet och så blev det djupare så hon tappade balansen,, hihi så himlan söt var hon...
Efteråt blev det en liten glass som vi delade på.. mycket trevligt...

Hem igen åt jordgubbar med grädde, sen blev det in i badet med Enya och Isabell och Nathalia fick ta duschen, så är det fina till morgon när det är dagis och skola =))

Sen var det lite städ och annat skit...

Igår fick man jobba delad tur, men hann med att kolla in fina Linn på balen jätte fin var hon... Gud man ångrar att man aldrig gick på balen, varför sket man i det egentligen???


Lägga in lite bilder imorgon kanske om jag hinner.. Har fullt upp denna veckan, men skulle vilja hinna med att sticka iväg till Laholm eller Halmstad, men vet inte om det är möjligt....

Jag får se, ska hinna med så otroligt mycket denna vecka, jag fattar inte hur jag ska hinna, varför ska jag alltid ta på mig så himlan mycket... detta är för mycket.. känner det redan nu, men gjort är gjort.. det är bara att gilla läget!!

 

God natt nu ska jag mysa med min underbara man =)) kanske det blir ett skott i ägga lådan..

negativt

2011-06-04 / 14:05:40
underbart...
gott nu i över en vecka md flera blodtrycksfal och varit jätte trött....
jag äter järntabletter, rör mig under solen strålar, så det är inte det...
så jag beställde hem ett gavv test, för säkerhets skull.. och yes det var negativ, en sak till som jag kan strycka ur listan...

För beöka läkaren så får de kolla mitt blocksocker och blodtryck... men det hjälper inte att äta nått sött... och som för den delen är jätte äckligt... men det hjälper inte..
känns som att jag inte ar tillräckligt med blod i huvudet.. och det är ingen mysig känsla..